donderdag 8 april 2010

Ding 22: Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken


Wat wil de klant? (lijkt me heel belangrijk!
Wat wil de bibliotheek? En vooral wat kan de bibliotheek?
Ik heb me o.a. laten inspireren door het artikel: "bibliotheek 2.0 : een kijkje achter de schermen / Lex Slaghuis (interview met karolien Selhorst van Bibliotheek Vlissingen)
In dit artikel wordt o.a. ingegaan op nieuwe vormen van interactie met de klant. De klant wil niet alleen consumeren maar zeker ook informatie/content produceren. Hiervoor kun je Wiki's gebruiken. De bibliotheek zet een Wiki op, de klanten kunnen meewerken en zo kennis delen. Bijvoorbeeld een Wiki over de geschiedenis-Canon van de regio. Klanten kunnen foto's, filmpjes aanleveren voor de site. Scholieren kunnen een podcast, vodcast maken voor/over de bibliotheek.
Positief is ook de link tussen de (traditionele) fysieke functies van de bibliotheek met meer moderne digitale toepassingen. Bjvoorbeeld het maken van themalijsten en boekrecensies. De lijsten hangen in de bieb maar op Dizzie.nl plaatst de bibliotheek ook boekrecensies.

Een hele mooie toepassing van de Vlissingse bibliotheek is de ontwikkeling van de 'Question Manager' Dit is een digitale inlichtingenfunctie, vergelijkbaar met Al@din, maar nog meer 2.0 door grotere kennisdeling en transparantie. Het bieden van toegang tot kennis en informatie in optima forma!
Wie weet komen de Nederlandse bibliotheken tot 1 digitaal vragenloket door al@din, IBI en de Quistion Manager tot 1 geheel te smeden.

1 opmerking:

  1. Hoi, wat ga jij snel he he even puffen om je bij te houden. Ik dacht nog, gelukkig ga jij ook rustig aan, dan kan ik ook rustig aan doen. Nee hoor grapje het ziet er weer super uit bijna klaar, mag ik hopen voor je.

    BeantwoordenVerwijderen